måndag 19 december 2011

Längtar hem.

En dag satt jag på bussen hem till Pihlis, en förort i Helsingfors där jag bodde, 
dagen var grå och regnet smattrade mot rutan. Jag tänkte att allting har stått stilla för länge, här händer aldrig någonting. Jag gav min sittplats till en äldre dam som satte sig utan att tacka, fick en sur blick då jag förmodligen hade väntat någon sekund för länge med att resa mig. Jag står framför bussdörrarna, vi stannade vid en hållplats, 
en människa utklädd till apa satt själv på bänken. Jag stirrade apan i ögonen och log. Då reste sig apan, drog ner sina håriga byxor och moonade mig, och avslutade det hela med att ta en klunk öl och sedan peka "fuck you" åt mig. Jag har aldrig skrattat som då, denna gest var bland de bisarraste jag någonsin upplevt en vanlig onsdag. Och jag kände, att här hör jag hemma. Endast i Finland kan detta hända utan att någon höjer ögonbrynen. "Jasså, ännu en halvnaken apa på busshållplatsen. Jaja."


Kaivokatu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar